راهبرد مقابله با تکفیر، معرفی شیعه اعتدالی است

13931390 photoshohadayekazeroonیک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «یکی از اولویت‌های ما در دوران معاصر باید مقابله با پروژه‌های شیعه‌هراسی و شیعه‌گریزی باشد» گفت: راهکارهای ما برای رسیدن به این راهبرد، معرفی شیعه اعتدالی در جهان اسلام یعنی همان شیعه مد نظر اهل بیت(ع) است.

 

 

شهدای کازرون، حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده‌موسوی در نشست علمی “معضل تکفیر در جهان اسلام و راهکارهای برون‌رفت از آن” با تاکید بر شناخت راهبردها در مواجهه با تکفیر گفت: توجه به سطوح راهبردها در سطح ملی و بین‌المللی دارای اهمیت به سزایی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در سطح ملی و بین‌المللی کنترل فضای تکفیر جایگاه مهمی در سطوح راهبردها دارد تا مهاری بر این موج بزنیم و از امتداد تکفیر در جهان اسلام جلوگیری کنیم.

وی گونه‌شناسی راهبردها در مقابله با تکفیر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: شناسایی انواع راهبردها در مقابله با تکفیر در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در این میان گاه راهبردها در حوزه داخل و یا بین‌الملل به صورت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و نظامی می‌باشد.

علیزاده موسوی اظهار کرد: تبیین ماهیت جریان‌های تکفیری برای جهان اسلام یکی از این راهبردهای مهم است و اینکه ببینیم ماهیت جریان‌های تکفیری چیست و دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ و چرا ما امروز شاهد پیوستن نیروهای جوان به این گروه‌ها می‌باشیم.

وی عدم شناخت از ماهیت تکفیر و سلفی‌گری را یکی از علل مهم پیوستن جوانان به این گروه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: علت پیوستن نیروهای جوان به گروه‌های تکفیری آن است که جوانان کشورهای اسلامی و غربی اطلاعی از ماهیت اصلی تکفیری‌ها ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از آن جایی که جوانان ماهیت تکفیر و سلفی‌گری را نمی‌شناسند عقاید خود را به نام اسلام و اندیشه اسلامی قلمداد می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی جنایات و افکار تکفیری‌ها به خوبی تبیین شد باید راهکاری برای رسیدن به راهبرد مورد ارزیابی قرار بگیرد و یک دفتر مطالعات راهبردی سلفی در مرحله اول ایجاد شود، اما متاسفانه چنین وضعیتی را در جهان نداریم و در واقع نگاه ما به جریان‌های تکفیری روز نگاه به گذشته است.

دبیر کنگره بین‌المللی جریان‌های تکفیر با بیان اینکه «نگاه ما باید معطوف به جریان موجود باشد» اظهار کرد: اختلافات و شکاف‌های مذهبی موجب رشد جریان‌های تکفیری می‌شوند که در این راستا راهبرد تقریب بین مذاهب است.

وی بیان کرد: با توجه به پروژه شیعه‌هراسی در جهان لازم است شیعه اعتدالی مد نظر اهل بیت(ع) باشد هرچند متاسفانه در این عرصه هنوز موفق به معرفی تشیع واقعی در سطح بین‌المللی نشده‌ایم.

علیزاده موسوی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی جریان‌های تکفیری تصریح کرد: باید کارنامه تکفیری‌ها را در کشتار افراد بی گناه و از میان بردن قبور و آثار تاریخی به جهان معرفی کنیم تا جهان بداند که تکفیری‌ها چه صدمات تمدنی را به اسلام وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کنگره جریان‌های تکفیری موضوع تکفیر را از نگاه علما مورد ارزیابی قرار دادیم به طوری که یکی از ابعاد مهم در این کنگره این بود که اسلام دین محبت و رافت است و جریان افراطی در آن جایگاهی ندارند و اندیشه‌های تکفیری با اصول اسلامی در تضاد است و در میان شکاف‌های مذهبی رشد می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: جریان‌های افراطی و تفریطی دارای پشتوانه‌ غرب و دشمنان اسلام هستند همان طور که شیعیانی که از اسلام آمریکایی نشات می‌گیرند سنخیتی با مکتب شبعه ندارند.

وی مبارزه با اسلام هراسی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: امروز شرایط خوبی در مقابله با تکفیر ایجاد شده است و مسلمانان جهان می‌دانند آثار منفی تکفیر ویرانی و نابودی است.

وی گفت: ما در جنگ نرمی به سر می‌بریم و رسانه‌های جهان فرهنگ مصرف‌گرای غربی را ترویج می‌دهند در این شرایط ما باید با بهره گیری از ابزار رسانه دین مبین اسلام را تبلیغ کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین اشاره‌ای به فعالیت داعش از طریق فضای مجازی کرد و افزود: داعش با استفاده از ابزار رسانه در فضای مجازی به دنبال ایجاد وحشت است که در این زمینه جهان به وحشی‌گری‌ها و خشونت‌های داعش و گروه‌های تکفیری پی برده‌اند.

وی اظهار کرد: تکفیری‌ها در جنایات خود تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیستند و در جنایات خود به افراد سنی و کرد رحم نمی‌کنند در این میان عده‌ای جاهل به اختلافات دامن می‌زنند و زمینه را برای جنایات تکفیری‌ها فراهم می‌آورند.

علیزاده‌موسوی به بیانات رهبر معظم انقلاب و نامه ایشان به جوانان اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: غرب گرفتار بحران مادی گرایی است و رهبر در شرایطی که جوانان به دنبال راه نجات از اومانیسم مادی هستند از آنها می‌خواهد برای شناخت اسلام از طریق منابع تلاش کنند.

وی در پایان گفت: پاسخگوئی به شبهات و بهره‌مندی از معارف دینی از ابزارهای مهم در شناخت مکتب تشیع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید