Untitled-01
جستجو
Close this search box.

عرفان‌های کاذب چه عرفان‌هایی هستند ؟

13931364 photoshohadayekazeroonمعاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: بیشتر جریاناتی که ادعای معناگرایی و عرفان دارند خاستگاه‌شان خارج از کشور بوده است.

 

 

 

شهدای کازرون، علیرضا مزروعی درباره پدیده عرفان‌های نوظهور اظهار کرد: منظور از عرفان‌های جدید و نوظهور دسته‌ای از آیین‌ها و جریاناتی است که با نام عرفان و با آرم معنویت به کشور ما وارد شده‌اند و ندای حقیقت‌طلبی سر می‌دهند، البته هر چند پاره‌ای از این جریانات تازه تاسیس نیستند و به لحاظ تاریخی قدیمی‌اند اما به لحاظ ورودشان به کشور ما جدیدند و به عبارتی ظهورشان در کشور ما تازه است.

وی افزود: پدیده عرفان‌های نوظهور یک طیف نیستند بلکه جنبش‌های مختلف و متعددی با ماهیت‌های متفاوتی هستند، برخی از این جنبش‌ها نظیر اشو، دالایی، لاما، کریشنا مورتی، سای بابا، بودیسم،‌ تائو،‌ یوگا و مهربابا از شرق آسیا وارد شده‌اند؛ برخی دیگر مانند عرفان سرخ‌پوستی، اکنکار، والش،‌ کاترین پاندر، وین دایر، پائولوکوئیلو و حتی جریان شیطان پرستی از ‌نظر جغرافیایی متعلق به قاره آمریکا هستند که با همین نگاه آمریکایی محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: بعضی از جریانات مانند عرفان مسیحیت و گروه‌های جدید مسیحیت مثل شاهدان یهود به نوعی وابسته به ادیان الهی محسوب می‌شوند؛ عرفان یهود یا همان کابالا هم خودش را به عنوان یک عرفان برآمده از یک دین الهی معرفی می‌کنند، هرچند در میان علمای یهود این ادعا مخالفین زیادی دارد. طیفی هم با نام جنبش‌های روانشناسی در حال شکل‌گیری است که معناگرایی را به صورت نو ارائه می‌دهند.

مزروعی ادامه داد: بیشتر جریاناتی که ادعای معناگرایی و عرفان دارند خاستگاه‌شان خارج از کشور بوده است؛‌ اما بعضی از عرفان‌های جدید که برای کشور مسئله ساز هم شده‌اند و هم اندیشه و هم افکارشان و هم مشی عملی‌شان آسیب جدی داشته است، آن‌هایی هستند که سعی در بومی نشان دادن خود دارند و افرادی که با اینها مواجه شده‌اند چون این گروه‌ها را خودی پنداشته‌ و تصور می‌کرده‌اند که این‌ها اسلامی‌اند به آنان اعتماد کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «تاکنون هیچ نهادی کار دقیق و کارشناسی در مورد این جنبش‌ها نداشته است» گفت: برای شناسایی عرفان‌های نوظهور برخی رصدها ناقص انجام گرفته که آمارهای حداقلی را نشان می‌دهند؛‌ در بعضی از پژوهش‌هایی که در موسسه بهداشت معنوی انجام شده است، در حوزه نشر و آثار مکتوب حداقل 400 عنوان کتاب در این حوزه به دست می‌دهد که هر روز این تعداد در حال افزایش است؛‌ البته همین آمار حداقلی عمق فاجعه را نشان می‌دهد و تکلیف متولیان حوزه فرهنگ و تربیت را روشن می‌کند البته این فقط مربوط به حوزه کتاب است؛ اگر تعداد فیلم‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای که مستقیم و غیر مستقیم مروج عرفان‌ها جدید هستند اضافه شود، عدد و رقم غیر قابل باور می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید