چرا در ماه رمضان ازخوردن و آشامیدن منع شده‌ایم؟

13934925 photoshohadayekazeroonیک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خداوند با منع کردن ما در ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن خواسته است که انسان از بعد حیوانی خود دور شده و شهوت وی کم شود.

 

 

 

سرویس دین و اندیشه شهدای کازرون،حجت الاسلام والمسلمین عبدالله امینی اظهار کرد: در مورد ماه مبارک رمضان به چند نکته مهم باید توجه داشت؛ نکته اول، در زمینه کلمه صوم و معنی آن است و دوم این که در ماه رمضان آنچه اهمیت دارد امساک از خوردن و آشامیدن است. نکته سوم این که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شد و آخر این‌که با استناد به آیات ” إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ ” و ” إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ “، قرآن در شب نازل شده است.

وی افزود: اصل کلمه صوم به معنای امساک از حرفهای زشت بوده است؛ یعنی به کسی که زبان خود را از غیبت، دروغ، تهمت و سخنچینی و دشنام حفظ کند، صائم گفته میشود.

امینی عنوان کرد: پس از ظهور اسلام، واژه صوم را وسیعتر کرده و آن را در یک سری اقوال و افعال قرار دادند. در رابطه با اقوال چنین است که اگر کسی به خدا و پیامبر(ص) دروغ ببندد، روزهاش باطل می‌شود زیرا دروغ بستن به خدا و پیامبرش، بدترین نوع گفتار زشت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: واژه صوم به یک سری افعال هم تعلق گرفت؛ مثلا خوردن و آشامیدن که در غیر ماه مبارک زشت نیست اما خداوند فرموده که در ماه مبارک رمضان، خوردن و آشامیدن زشت است یا روابط زناشویی که موجب تداوم نسل انسان است در روزهای ماه مبارک رمضان به عنوان عملی زشت تلقی شده است.

امینی با بیان این‌که «معنای اصلی واژه صوم، اجتناب از حرفهای زشت است» ادامه داد: در بین دروغها، دروغی روزه را باطل میکند که به خدا و اهلبیت عصمت و طهارت نسبت داده شود و سایر دروغها هر چند روزه را باطل نمیکنند اما کمال روزه را از بین میبرند یعنی روزه ناقص میشودمانند غیبت و تهمت.

وی گفت: اشبه حالات انسان به حیوان، خوردن و آشامیدن است و همچنین صفاتی مشترک مانند شهوت بین انسان و حیوان وجود دارد ولی موضع افتراق و جدایی میان انسان و حیوان، عقل است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دلبستگی انسان به خوردن و آشامیدن موجب شکل گیری شهوت و کم شدن عقل در او می‌شود؛ خداوند با منع کردن ما در ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن خواسته است که انسان از حالت شباهت به حیوان خارج شود. در این صورت عقل انسان شکوفا شده و به انسانیت خود نزدیک میشود، از بعد حیوانی خود دور شده و از شهوت وی کم میشود.

وی اظهار کرد: وقتی شهوت انسان کم شد، شاهد شکلگیری روابط حسنه در اجتماع خواهیم بود و همه مردم در کنار یکدیگر خواهند بود. جرمها در ماه مبارک رمضان به شدت کم میشود که این به دلیل این است که انسان از بعد حیوانی خود فاصله گرفته و در اثر ترک خوردن و آشامیدن، شهوت او کم شده است.

امینی ادامه داد: خداوند در حدیث قدسی فرموده است: “من علم را در گرسنگی گذاشتم و مردم در سیری دنبال آن میگردند.” وقتی انسان سیر باشد شهوت او شعلهور میشود و وقتی شهوت داشته باشد تقوای خود را از دست می‌دهد این روند موجب می‌شود که انسان به هر جرمی آلوده شود. به همین دلیل خداوند غذا و آب را در ماه رمضان از انسان گرفته تا عقل وی شکوفا شود زیرا همه خیرات از جمله گرایش به عبودیت و بندگی خدا به عقل برمیگردد.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: روزه و شبزندهداری در رمضان موجب میشود انسان به کمال مطلوب انسانی خود برسد و روح و روان او پاک شود، از همین رو است که صاحبان سیر و سلوک میگویند برای پاک شدن روح و روان انسان، پنج چیز مورد نیاز است که دو مورد از آنها شامل روزهداری و شبزندهداری در ماه مبارک رمضان وجود دارند.

وی گفت: هر سال 12 ماه دارد ولی تنها ماهی که خداوند از آن نام برده، ماه مبارک رمضان است. خداوند میفرماید: ” شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ ” که اهمیت و ارزش ماه رمضان را میرساند.

امینی اظهار کرد: ماه رمضان تنها ماهی است که خداوند متعال از آن تعبیر کرده است که شبهای آن مبارک است. همچنین تنها ماهی است که خداوند فرمود: من در یکی از شبهای آن قران را نازل کردم ” إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ” و تنها ماهی است که خداوند فرموده بعضی شبهای آن شب قدری است که ارزش آن به اندازهای زیاد است که شما قادر به درک آن نیستید.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید