برابر قانون جامع صددرصد هزینههای بهداشتی و درمانی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان که مشمول قانون جامع خدماترسانی هستند برعهده دولت است.
سرویس خبر ایثارگران شهدای کازرون، یوسف مجتهد – برابر قانون جامع صددرصد هزینههای بهداشتی و درمانی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنان که مشمول قانون جامع خدماترسانی هستند برعهده دولت است. برخی، از تامین هزینه درمانی عمومیتی را استنباط کردهاند و برهمین مبنا آن را به امور توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، تجهیزات، اندامهای مصنوعی و… تعمیم دادهاند و در زمان پاسکاری درمان ایثارگران بین دستگاههای اجرایی و بنیاد، این امور نیز با اختلال مواجه شده است و اکنون نیز بسیاری از ایثارگران از این نابسامانی گلایهمند هستند.
ماده14 قانون جامع بنیاد را موظف کرده است امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات مورد نیاز و برای گروههای ویژه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و اندامهای مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان را تامین کند. برای این منظور بنیاد میتواند ضمن استفاده از ظرفیت بخشهای دولتی و غیردولتی حسب ضرورت نسبت به توسعه یا تأسیس مراکز ویژه مورد نیاز ایثارگران واجد شرایط اقدام کند. در این ماده قانونی به صراحت بنیاد موظف به تامین موارد فوق شده است، لذا سرگردانکردن ایثارگران برای تامین اندامهای مصنوعی و سایر نیازهای توانبخشی و… بین دستگاههای اجرایی، صندوقهای بازنشستگی و بنیاد اقدامی ناشایست است که باید از آن خودداری شود و تمام سعی و تلاش متولیان برآن قرار گیرد که راههای سهل و آسان را برای تامین این امکانات فراهم کنند.
برابر تبصره یک ماده 14، سازمان بهزیستی موظف شده است با اولویت نسبت به پذیرش فرزندان معلول ایثارگران در مراکز دولتی و غیردولتی اقدام کرد و خدمات مربوطه را به آنان ارائه دهد. هزینه این خدمات توسط سازمان بهزیستی تامین میشود. تبصره2 این ماده بنیاد را موظف کرده است داروهای خاص، تجهیزات پزشکی و توانبخشی و آمبولانس مورد نیاز ایثارگران را از محل اعتبارات مصوب خود تامین و وارد کند.
ماده15 قانون جامع بنیاد را با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف کرده است بانک جامع اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی و تشکیل پرونده سلامت را به منظور تامین و ارتقای سطح بهداشت و درمان و پایش و کنترل وضعیت جسمی و روانی خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان ایجاد کند.
برابر ماده16 قانون جامع وزارت بهداشت موظف است با همکاری بنیاد نسبت به واکسیناسیون خاص در مورد خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان به صورت رایگان اقدام کند. متولیانی که مدعی اجرای قانون جامع هستند پاسخ دهند کدامیک از اقدامات فوق منطبق با قانون جامع اجرا شده یا در دست اجراست؟ آمادگی دریافت پاسخ و بررسی دقیق مواد قانون فوق اعلام میشود.
معیار بهرهمندی از تسهیلات و خدمات برای جانبازان درصد جانبازی و از کارافتادگی است. ناهماهنگی بسیاری در این رابطه وجود دارد که تابهحال همچنان لاینحل باقی مانده است. اطلاعات واصله اقداماتی است که هر ازچندگاهی به صورت پراکنده انجام میشود ولی هیچگاه نهایی نشده است. ماده18 قانون جامع بنیاد را موظف کرده است نسبت به تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد ازکارافتادگی به عنوان مبنای ارائه خدمات به جانبازان و آزادگان با در نظر گرفتن وضعیت سلامتی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و اشتغال این گروه و با استفاده از استانداردهای بینالمللی به عنوان معیارهای جدید در ارائه خدمات امتیازبندی تلفیقی و اصلاح و به روزکردن درصد از کارافتادگی اقدام کند.
تاکنون اقدامی که به تصویب رسیده باشد و بتوان آن را به اطلاع عموم رساند، اعلام نشده است. سابقه و تجربیات گذشته نشان میدهد این توان و استعداد در نهادهای متولی فعلی برای به سرانجام رساندن اهداف مقنن از این ماده قانونی وجود ندارد. بهترین روش بهکارگیری مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است تا با مطالعه، تحقیقات و تجربیات بینالمللی در این زمینه که به دلیل جنگهای بهوجود آمده در صدساله اخیر تعدادشان هم کم نیست، به بررسی همه جانبه پرداخته و نتایج آن را به صورت کاربردی در اختیار نهادهای مسئول قرار دهند. دوره آزمایشی قانون جامع به سال پایانی خود نزدیک میشود ولی اهداف قانون جامع در بسیاری از موارد محقق نشده است، مسئول عدم تحقق اهداف قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کیست؟